Made in Twente runt ze haar gouden houten tuinmeubelbusiness nu vanaf de Golden Mile in Marbella. Annemijn Otten (24): 'Mensen verwachten geen meisje in deze business.'
Van boomstamtafel tot hottub en blokhut, houten-buitenmeubelondernemer Annemijn Otten heeft het voor uw tuin. Ruim 3500 producten staan op haar Country-wood-website. Made in Twente is ze intussen selfmade ondernemer van de wereld, want ze doet het nu remote vanaf de ‘Golden Mile’ in Marbella. Daar ging ze ‘voor de fun’ heen, maar het blijkt een gouden afzetmarkt onder voornamelijk Nederlanders en Belgen met een tweede verblijf. Al moet ze soms opboksen tegen vooroordelen, want ‘mensen verwachten geen meisje in deze business’. De zomer is haar hoogseizoen.
‘We gaan dit jaar weer voor een verdubbeling.’ Dikke miljoenenomzet? Haar ogen twinkelen, haar mond blijft gesloten.
Hoewel ze 24 lentes jong is, komt ze over als een doorgewinterde ondernemer. Ze zit dan ook al tien jaar in het vak en komt uit een ondernemersfamilie. Op haar veertiende vroeg haar vader of ze tuinsets die hij van een partij steigerhout had laten maken wilde verkopen via Marktplaats.
Liep als een malle. De aanvragen bleven binnenstromen en whizzkid Otten (‘Ik werd altijd al “de techneut” genoemd’) bouwde haar eigen webshop. Ze schreef zich in bij de Kvk en in 2013 werd Countrywood geboren. ‘Klinkt lekker internationaal. Wel zo handig met het oog op de toekomst.’ Vooruitzien is immers regeren, ook – of juist – als tiener. In die begindagen gebruikte ze een loods in haar geboortestad Delden als opslag en picking point, op school verstuurde ze facturen vanaf haar ipad. Ze deed de Tio Business School in Amsterdam, daarna Beeckestijn Business School. ‘Zat ik daar tussen de managers van Subway en Paypal met twintig jaar werkervaring...
Ik wás toen twintig!’ De Twentse loods is er inmiddels niet meer. Haar opslag zit nu overal en mede dankzij ‘betrouwbare transporteurs en leveranciers’ heeft ze alles goed op de rit. Investeerders heeft ze niet; ze redt zich prima en groeit gezond door. ‘Misschien in de toekomst, als ik nog internationaler ga.’
Haar geheim, behalve haar (data-)gedrevenheid?
‘Ik blijf altijd wakker, leun nooit achterover, ook niet in de winter. Elke dag moet een topdag zijn.’ Naast collabs met ‘grote spelers’ als Hekwerkonline.nl heeft ze het dealerschap van verscheidene merken en produceert ze zelf van alles. Parasols bijvoorbeeld. Haar laatste verkoop? Een snelle blik op haar Mollie-app. ‘Zweefparasol Curaçao, eigen merk en heel populair. Kost bij mij maar 379 euro. Een koopje, hoor. We gaan altijd voor de laagste prijs en snelste levering’, promoot ze tussen neus en lippen door. Al gingen de blauwe Ibiza-parasols niet zo hard, blikt ze terug op een tegenvaller. ‘Maar ik haal overal het beste uit, dus daar verzin ik wel weer wat mee.’
Data zijn heilig. ‘Weet je wat het nu heel goed doet? Pipowagens. Een superhandel op de hele Europese markt. Mensen maken er een B&B van, kun je een megarendement op behalen.’ En als ze een product uit haar eigen webshop zou zijn?
‘Een luxe loungeset.’ Van sterk doorbeukhout, want deze ondernemer knalt flink door en staat altijd aan. Behalve ’s ochtends van acht tot negen, als ze erop los bokst met haar personal trainer.
‘Kan ik een uur lang niet nadenken. Heerlijk!’ •
ONDERNEMERSTIP VAN ANNEMIJN OTTEN (24): ‘Je moet vooral doen wat je leuk vindt en zorgen dat je daar de allerbeste in wordt. Google en Youtube zijn dé tools om jezelf op te leiden. En zaken waar anderen beter in zijn moet je uitbesteden.’