Home / Begonnen op haar 14e, nu verovert Annemijn (24) Europa met tuinmeubelen
Begonnen op haar 14e, nu verovert Annemijn (24) Europa met tuinmeubelen

Begonnen op haar 14e, nu verovert Annemijn (24) Europa met tuinmeubelen

Veertien jaar jong was Annemijn Otten toen ze zich meldde bij de KVK. Nu, tien jaar later, is haar onderneming Countrywood een miljoenenbedrijf en verovert ze vanuit Marbella heel Europa.

Het ondernemersbloed stroomt door alle aderen van Annemijn Otten. Ze is er zo ongeveer mee geboren. Op haar achtste handelde ze al via Marktplaats in computerspelletjes en palmbomen. Toen haar vader van een partij steigerhout wat tuinsets had laten maken, daagde hij haar uit: ‘kijk maar of je dit kunt verkopen’. Die lakmoesproef doorstond ze glansrijk, waarna ze zich inschreef bij de Kamer van Koophandel in Twente. ,,Daar hadden ze nog nooit zo’n jong iemand aan de balie gehad”, herinnert Annemijn zich als de dag van gisteren. ,,De dame die mij hielp merkte al snel dat ik een goed verhaal had, waarmee Countrywood was geboren.”

 

Unieke marktpositie door bijzondere bedrijfsvoering

Fast forward: anno 2023 runt Annemijn nog altijd haar bedrijf en dat doet ze inmiddels nog uitsluitend vanaf haar laptop en telefoon. Countrywood, naar eigen zeggen Nederlands marktleider in houten tuinmeubelen en aanverwanten, begonnen vanuit een loods in Twente, handelt namelijk nu alleen nog vanuit de webshop. Nergens staan de producten in een showroom, laat staan dat je ze ergens in een winkel tegenkomt. ,,Onze bedrijfsvoering is volledig remote en dat is toch wel bijzonder te noemen. Door mijn jarenlange ervaring en opgebouwde expertise in e-commerce heb ik een unieke marktpositie weten te veroveren.”

Annemijn heeft niemand in loondienst, maar er werken wel min of meer permanent zo’n vijfentwintig professionals voor Countrywood. Zo laat ze de gehele marketing over aan een gespecialiseerd bureau en werken de magazijnmedewerkers in de zomermaanden wat meer dan in de rustige wintermaanden. Het voordeel van mensen niet in loondienst hebben is volgens Annemijn dat het gevaar van een tunnelvisie dan is uitgesloten. 

 

"Als je ergens lang werkt, zie je vaak geen nieuwe mogelijkheden meer en ben je geneigd om alles te blijven doen ‘zoals je het altijd al deed’. En dát wil ik voorkomen"

,,Als je ergens lang werkt, zie je vaak geen nieuwe mogelijkheden meer en ben je geneigd om alles te blijven doen ‘zoals je het altijd al deed’. En dát wil ik voorkomen.” Overigens is het marketingbureau waarmee ze samenwerkt al tien jaar partner van Countrywood. ,,Maar het blijft een externe partij die met meerdere klanten werkt, waardoor ze een frisse blik blijven houden.”

 

Van eenvoudige tuinsets in Almelo tot blokhut en hot tub in Marbella

Countrywood, ooit begonnen met bescheiden tuinsets , is in tien jaar uitgegroeid tot een van de grotere spelers in Europa als het gaat om houten tuinmeubilair. Met een assortiment van inmiddels meer dan 3.500 voornamelijk houten producten. Alle producten, van tuinparasol en loungeset via blokhut en hot tub, tot aan hekwerken en planken, zijn uit voorraad leverbaar. Vier Twentse transportbedrijven zorgen voor de levering. 

,,Onze klanten zijn tot nu toe vooral Nederlanders en Belgen. De reden dat ik me in Marbella ben gaan vestigen is dat precies deze mensen vaak een vakantiehuis hebben in Spanje. Via mijn contacten met makelaars bereik ik deze doelgroep. Maar wij hebben bijvoorbeeld ook blokhutten van veertigduizend euro die gebruikt worden als mantelzorgwoning.”

In de toekomst is Annemijns doel om daarnaast de lokale bevolking in Zuid-Europa te overtuigen van de kwaliteit van Countrywood. ,,Nu is het nog zo dat Nederlanders en Belgen die een tweede huis hebben in landen rond de Middellandse Zee ons weten te vinden. Als ik deze doelgroep goed op de rit heb, ga ik me actief richten op de lokale mensen hier. Ik ben ervan overtuigd dat zij ons op den duur ook weten te vinden al was het maar doordat ze zien wat hun buren in de tuin hebben staan.”

 

Nuchtere Twentse ziet geen beren op de weg

Om de doelgroep uit te breiden en het assortiment beter zichtbaar te maken, wordt er in september een geheel nieuwe website gelanceerd. Een van de dingen die Annemijn met een gerust hart over kan laten aan het marketingbureau. ,,Uiteraard houd ik zelf ook de vinger aan de pols en spar ik regelmatig met hen over de nieuwe structuur van de website. Ik wil natuurlijk dat iedere klant snel kan vinden wat hij zoekt.” 

Die snelheid is een van de redenen dat Countrywood door klanten gewaardeerd wordt met een 9,4. Daarnaast zijn het dynamische prijssysteem en de laagsteprijsgarantie hier debet aan. Annemijn monitort voortdurend de ontwikkelingen in de markt, maar speelt ook direct in op weersomstandigheden. Als het regent is een parasol bij Countrywood goedkoper dan wanneer de zon op ieders bolletje brandt. En ja, wanneer je dit product dezelfde dag ergens anders goedkoper ziet, krijg je het gewoon voor die goedkoopste prijs. 

"Ik zie nergens beren op de weg; dat zal mijn Twentse nuchterheid wel zijn"

De klantenservice doet Annemijn trouwens voor een deel nog steeds zelf. ,,Ik los alle vragen van de klant, samen met de mensen van onze klantenservice, liefst zo snel mogelijk en goed op. Ik zie nergens beren op de weg; dat zal mijn Twentse nuchterheid wel zijn.”

      14-07-2023 11:00